Graag even aandacht voor jouw privacy

Om je een goede website te bieden, waarbij wij ons botenaanbod, watersportnieuws en advertenties op jouw interesses zijn afgestemd – maken wij gebruik van cookies en persoonsgegevens. Jouw privacy is belangrijk. Daarom gaan wij zorgvuldig met deze gegevens om en selecteren we onze partners met zorg.

Lees onze privacy statement en of ons cookiebeleid hoe we dit doen.

botenbank

Salona 45: snelle cruiser/racer uit Kroatie

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Typerend voor de huidige generatie snelle tourschepen is een rechte steven, brede kont, een lage gestrekte opbouw en een fors bemeten tuigage. De Salona 45 past prima in dit profiel. De eerste boreling van het splinternieuwe AD Boats in Kroatië.

De werf AD Boats is onderdeel van een fabriek die al 50 jaar kunststof onderdelen maakt voor de grote Europese automerken. De ervaring met het verwerken van kunststoffen is gecombineerd met het tekenwerk van het gerenommeerde ontwerpbureau J&J design en een jachtuitrusting van bekende namen, als Harken, Lewmar, Sparcraft, Volvo of Yanmar.

Romp Salona

De romp van de Salona 45 wordt onder de waterlijn in volglas volgens de hand layup methode gebouwd. Boven de waterlijn in sandwich met gesloten celschuim als kern. Op zwaar belaste plaatsen zijn ingelamineerde wrangen en stringers. Het geheel moet een behoorlijke stijfheid garanderen. Ook het dek is met PVC schuim in sandwich gebouwd. Hier is hardhout als versteviging onder bijvoorbeeld de lieren toegepast. Dek en romp zijn verbonden met lijm, kit, bouten en moeren. De teak voetrail maakt ook onderdeel uit van deze verbinding.
Salona 45

Deklayout

Aan dek valt het racer karakter van de boot het meest op. Veel trimmogelijkheden en werkruimte. De spiegel is open en kan worden afgesloten zodra de recreatieve kan van het bootgebruik in zicht komt. Er is een Sparcraft mast opgezet met drie stel zalingen. De tuigage is niet standaard maar wordt toegesneden op de wensen en het gebruik van de klant. Sturen gaat met een groot Whitlock stuurwiel.

Salona 45

Het interieur

In het interieur aanbeland valt de prettige hoeveelheid licht op. Dit valt voor een groot deel binnen door het schuifluik zonder garage met daarvoor een groot vluchtluik. De waterdichtheid lijkt een heikel punt, de werf benadrukt echter deze volledig te garanderen. De betimmering is van mahony. Naast veel licht zijn er ook aardig wat witte vlakken waardoor er geen sigarenkistengevoel ontstaat. De indeling van het interieur is in twee uitvoeringen verkrijgbaar. Met een eigenaarshut voor de mast is de meest comfortabele keuze gemaakt. Een groot bed voor een riante nachtrust in de haven, bankje, veel kasten en een eigen natte cel voorin de punt.

Een andere interieurvariant voorziet in meer slaapplaatsen voor het volk wat even niet op de rail hoeft te zitten. Eigenaar moet hier gewoon meedoen aan Hot Bunking met zijn crew. Voor de mast zijn twee boven elkaar geplaatste kooien en in de punt nog eens twee. De natte cel zit hier aan stuurboord.
De salon heeft de kombuis langszij aan stuurboord. Onder helling is dat meestal lastig werken. Het losse bankje bij de dinette heeft geen rugleuning dus dat geeft geen steun. Wel zijn er op alle strategische plaatsen goede handgrepen toegepast. Op deze manier is het zeker in de haven maar ook onder helling prettig werken in de keuken. Uitzicht, stahoogte, voldoende ruimte op het werkblad en met het dakluik open voldoende ventilatie.

Tegenover de kombuis is de dinette. Een U U-vormige zit met een losse bank. Bij de ingang is de natte cel voor de slapers in de achterkajuiten met daar tegenover de kaartentafel. Er is aardig wat ruimte voor inbouw van een hedendaagse set klokken. Achter de panelen zien de bedrading en aansluitingen er keurig aangelegd uit. Achterin zijn twee identieke kajuiten. De kooien zijn lekker lang en bieden voldoende hoofdruimte, ook voor degene die onder de kuipvloer mag liggen.
Salona 45
De motor is onder de kajuittrap ingebouwd en is daarmee prima bereikbaar van alle kanten. Standaard wordt een Yanmar gemonteerd van 54PK en een saildrive. In deze categorie schepen wil Salona een scherp geprijsd wedstrijdschip aanbieden die ook geschikt is om mee op vakantie te gaan. In die opzet is de werf goed geslaagd. Inmiddels is de Salona op wedstrijdbanen voorin te vinden en vormt een geduchte tegenstander van de gevestigde merknamen. Voor geïnteresseerden in bijvoorbeeld een Bavaria match of Dufour performance is deze Salona dan ook zeker het overwegen waard.

Maten en gewichten:

Salona 45
Ontwerper J & J design
Werf AD Boats Split Croatië
LOA 13.55m
Breedte 4.20m
Diepgang 2.10m
Waterverplaatsing 9500 kg
Ballast 3500kg
Kiel Vinkiel met loden bulb
Polyester roer met wielbesturing
CE klasse A
Grootzeil: 55m
Genua: 70m
Water: 400l
Diesel: 270l

De Salona 45 op botenbank.nl: www.botenbank.nl/merk/salona

Share.

Leave A Reply

© 1996 - 2019 BotenBank.nl is een activiteit van Arimpex Media Services.